2017. szeptember 20.


A mobiltelefon épp annyira tágította a világot, mint amennyire leszűkítette. A távközlési eszközök revolúciós fejlődésével vajon felveszi a versenyt az ember evolúciója, és józansága?  Vagy az igényeink kielégítésének rabszolgájaként kinyírjuk a kapcsolatainkat? A válasz elkeserítőbb, mint gondolná!

A mobil – póráz

Az új generációknak elképzelhetetlennek tűnik, hogy szüleik, nagyszüleik kapcsolata, hogyan működhetett telefon nélkül?! Pedig működött! A másik fél hiánya nem feltétlenül rossz. Sőt! Szükséges a találkozás örömének megfelelő értékeléséhez. Minél szomjasabb valaki, annál jobban esik egy pohár víz. Ezt az egyszerű törvényt húzza keresztül a mobil. Nem csak, hogy a hiányt csökkenti, de a találkozás örömét is. Az igazán elvetemültek azonban nem csak erre használják:

  Készülékükkel láthatatlan pórázra kötik párjukat és saját önbizalomhiányukból adódó bizalmatlanságukat igyekeznek csökkenteni. Az ilyen ellenőrző zaklatásokat hosszú távon kevesen bírják cérnával, és még ennél is kevesebben tudják abbahagyni. A “mobil-póráz” jelenség igen gyakori szülő-gyermek között is!

A mobil – konfliktus

Egy személyes beszélgetés során a felek audiovizuálisan mérhetik fel egymás hangulatát, reakcióit stb. A másik fél arcának, testének legapróbb változásai is jelzés értékűek és alapjaiban változtathatják meg a beszélgetés medrét.  A mobilon történő beszélgetéseknél csak a kimondottakra, illetve a hangszínbeli változásokra alapozhatunk. Mintha vakon akarnánk gátat ugrani… A párok gyakran belefutnak abba a szituációba, hogy élményeket akarnak megosztani egymással. Nézzünk egy megtörtént példát:

Mária a munkahelyéről felhívja férjét, hogy elújságolja neki az előléptetését, de a férfi meglehetősen visszafogottan örül csak az asszony sikerének és mintha megpróbálná lerázni a telefonban. Mária szerette volna fokozni az örömét azzal, hogy megosztja azt párjával, Jánossal, de csalódott és felfokozott idegi állapotában megsértődik, majd kinyomja a telefont. Nézzük meg mind a két oldalt!

János aznap szörnyű hibát követett el a munkahelyén, amivel jelentős kárt okozott munkáltatójának. Nem sokkal a jegyzőkönyv felvétele után hívta a felesége. Csillapíthatatlan szégyenében nem merte elmondani Máriának a történteket, de hangjába se tudott felhőtlen boldogságot préselni, amin neje nem habozott megsértődni. Ha otthon beszélték volna meg, valószínűleg nem jut el ideáig a szituáció, mert Mária látta volna férje arcán, hogy nyomassza valami. A válaszreakció hiánya bármikor kisiklathatja a beszélgetést. Téves gondolatokból még nagyobb félreértések, amikből aztán súlyos következtetések születhetnek.

A mobil – figyelem

A gyártók igyekeznek kiszélesíteni a készülékek felhasználhatóságát és az eredményeket dollármilliókkal doppingolva teszik nélkülözhetetlennek látszó szükséggé. A vásárlók bekapják a csalit és minden kínos, unalmas, kellemetlen helyzetből a telefon alkalmazásaiban találnak menedéket. Ez a megszokás addig fajulhat, hogy az élhető pillanatokban is a telefonjukat babrálják. Szánalmas látvány a parkban egymás mellett ülő ”szerelmesek”, akik több szemkontaktust tartanak a mobiljuk kijelzőjével, mint választottjukkal. Egy felmérés szerint a 18-40 év közötti párok 83%-a ellenőrzi a bejövő üzeneteit a közös időtöltések alatt is!

A mobil – megoldás

Beláthatjuk, hogy a józan ész és az evolúció nem képes lépést tartani a technika fejlődésével. A mobiltelefon és az általa elérhető internet ugyan olyan függőséget okoz, mint a cigaretta, vagy az alkohol, csak míg ezek leginkább a testünket rombolják, addig a telefon használat az érzéseinket, kapcsolatainkat pusztítja. A vágyakon és a félelmeken való önuralom hiánya civilizációs betegség. Az egyetlen megoldás a mobiltelefonok káros (mellék)hatásainak kivédésére a tudatos használat. Ha a távbeszélgetések csak a tárgyilagos információcserére pl.: ”hol, mikor találkozunk?”, vagy ”bevásároljak estére?” korlátozódnának, sokkal kevesebb lenne a félreértés és jóval több a megélhető, örömteli pillanat.

ÁTOL TAMÁS viselkedés- és kommunikációkutató, Rendelő: Székesfehérvár, Marcali

Időpont kérése: +36-70-517-5722, atoltamas@gmail.com

Megtaláltok itt is (klikk)

   

Megosztás: